De watertunnels van Hizkia

28 november 2019 - Jeruzalem, Israël

Onze laatste dag in Jeruzalem. Vanmorgen zijn we nog even langs de gaarkeuken Hineni gelopen. Daar kwamen ze van Christenen voor Israël tulpenbollen brengen. Hele ceremonie ging daar aan vooraf. Elke keer moesten ook wij bij de vlaggen gaan staan en werd er van alle kanten foto's gemaakt. Heel bijzonder natuurlijk de 3 meisjes uit Holland in Israël😄 Daarna was het plan om naar de tunnels van Hizkia te gaan. We liepen door de oude stad langs de klaagmuur. Op donderdag is het hier altijd heel druk. Zo ook vandaag. Dat komt omdat jongens die 13 zijn geworden die krijgen dan hun bar mitswa bij de klaagmuur. Dat houd in: Vanaf dat moment wordt hij verantwoordelijk tegenover God om zich aan alle geboden en verboden te houden die onder de joodse wet vallen. Hij moet een stukje uit de Thora lezen. Dit stuk wat hij moet lezen leert hij ruim van te voren uit z’n hoofd. Hij moet de klinkers kennen die niet in de Thora geschreven zijn. En hij leert hoe je het op de juiste toon moet lezen. Door deze jongen uit de Thora te laten lezen wijst de gemeenschap erop dat hij volwassen is. Dit is altijd een hele vrolijke gebeurtenis. De jongen word begeleid onder een vlag naar de klaagmuur met allemaal muziek.

We kwamen aan bij de entree van de tunnels. Vanaf hier had je een heel mooi uitzicht over de oude stad in de tijd van David. Dit ligt naast de tempelberg. Over de oude stad zijn heel veel lagen gebouwd met huizen. Een Arabische wijk. Dat kan je goed zien vanaf die uitzichtpunt. Heerlijk in het zonnetje. We moesten veel trappen naar beneden voordat we eindelijk bij de watertunnel waren. We konden kiezen voor de droge route of voor de waterroute. Wij kozen voor de waterroute. Deze ging nog een stukje verder naar beneden. En daar was het donker gat waar we in moesten. Snel de zaklamp aan op onze telefoon en we konden de route gaan beginnen. Het water werd steeds dieper dat we soms gewoon 70 cm in het water stonden. Het was een krap gangetje. Joke kon bijna overal gewoon rechtop lopen maar Eveline en ik hebben regelmatig onze hoofden gestoten. Ook wilde we een stukje proberen zonder licht. Dit hebben we 20 seconde volgehouden. Het was geen doen. Ik liep vol tegen de muur aan want je zag geen hand voor ogen. Super leuke ervaring. We eindigde bij het bad van Siloam. Ook dit is weer heel anders dan ik mij had voorgesteld. Terug liepen we door het Kidrondal naar de tempelberg. Gelukkig scheen de zon en was het warm dat we snel opdroogde. In het Kidrondal hebben we nog een klein stukje kameel gereden. Het Kidrondal ligt tussen de olijfberg en de tempelberg (de oude stad) in. Als je daar loop zie je weer hoe hoog de olijfberg is. Dit was onze laatste dag in Jeruzalem. Gek idee omdat je hier toch bijna 3 weken heb geleefd. Morgen hopen we naar Nazareth te gaan. Een heel stuk naar boven in Israël.

1. Barbara:
    30 november 2019
    Wat een belevenissen weer en mooie foto's, ben benieuwd wat Nazareth gaat brengen. Gezegend weekend😉🙏🙋
  2. Pauline:
    30 november 2019