Dode zee

13 december 2019 - Ein Bokek, Israël

Dik aangekleed ging ik woensdagavond naar bed. Stel je voor dat ik het weer zo koud krijg s'nachts. Eerst hadden we nog een wijntje besteld. Joke en ik hadden allebei een glas besteld. Ik weet niet meer hoeveel het kostte maar het kwam er op neer dat een fles goedkoper was dus nou ja doe dan maar een hele fles. Wat was het warm die nacht. S'ochtends deden we de tent open wat een mooi uitzicht op de dode zee. Heerlijk koffie gedronken voor de tent. Echt een camping gevoel. We hoefde nog net niet met ons wcrolletje onder onze arm naar de wc. Rustig opstarten want we hebben tenslotte vakantie. Naast het tentenkamp lag het natuurpark Ein Gedi. Ook al zijn we hier al 2x geweest natuurlijk moesten we hier nog een keer heen. Dit keer zijn we een heel stuk verder gelopen. Wat blijft dit een prachtig natuurpark. Langs allemaal watervallen, via een steil pad omhoog. Of over een modderpad onder rietstengels door. Achter mij liep een vrouw en die zei: zo jij durft op je badslippers. Ja ik was er ook niet op voorbereid op zo'n wandeling. Na Ein Gedi gingen we door naar Massada. Ook hier al 2x geweest maar blijft leuk. Joke en ik met de kabelbaan en Eveline ging lopen over het slangenpad omhoog. Boven aan gekomen scheen nog het zonnetje. We liepen een stukje over de Massada toen er een hele rare luchtkleur aan de linkerkant was. Soort grijs/bruin. Het kwam onze kant op. Ons zicht werd steeds minder. Het ging steeds harder waaien. Als we de linkerkant op keken kregen we zand in onze ogen. Ja we waren belandt in een zandstorm bovenop massada. Snel liepen we terug naar het slangenpad. Ik zei nog tegen die meiden laten we met de kabelbaan gaan naar beneden dat gaat sneller maar die ging al niet meer. Het slangenpad is zeker wel een half uurtje lopen. Gelukkig was dit pad aan de rechterkant van Massada zo waaide de zandstorm over ons heen en hadden we er geen last van. Op de slippers liepen we naar beneden. Dat was een kort bezoekje. Beneden aangekomen wilden we nog een stukje taart halen maar helaas was alles al gesloten. Dan maar gelijk door naar de auto. In die tijd viel nog 2x de stroom uit. Bij de auto aangekomen zagen we dat we maar 2 minuten met de auto hoefde. Ons hostel waar Joke en ik zouden gaan slapen was naast de Massada. Eveline zou die nacht weer in de auto gaan slapen voor de laatste keer. Wat was het een heerlijk hostel. Ook dit keer een vrouwenkamer/zaal voor ons samen. s'Avonds viel ook een paar keer de stroom uit. Dan is het pas donker. De volgende morgen hadden we een lekker ontbijt met vieze koffie. We zouden vandaag gaan dobberen in de dode zee. Het was alleen heel mistig en bewolkt. Veel te koud om te zwemmen maar laten we maar gewoon gaan kijken misschien valt het mee. Bij Ein Bokek aangekomen hebben we eerst een lekkere bak koffie gehaald. Het zonnetje liet zich steeds meer zien dus wij gingen richting de zee. Op het strand stonden grote emmers met modder. Hier hebben wij ons heerlijk mee ingesmeerd. Even goed laten intrekken zo hadden we allemaal olifantenhuidjes. Voorzichtig de dode zee inlopen. 1 spetter in je oog en je huilt een half uur. Au..au.. wat doet het zeer die zoutstenen onder je voeten. Nog veel erger dan schelpen. Snel gaan zitten in het water en daar dobberde we. Uit het water gingen we op stoelen zitten die op het strand stonden. We zaten nog geen 2 minuten of er kwam een man aanlopen en die vroeg of we van het David hotel waren. Hij zei dat dit (modder en stoelen) alleen voor gasten van het hotel was. Wij deden net of we hem niet begrepen maar we hebben genoten van het modderbadje en de ligstoelen. 🙈

Deze nacht overnachten we in het kamelenkamp in de woestijn. Nou we zitten echt midden in de woestijn. Na onze aankomst ging ik een stukje lopen. En als je dan stil stond dan hoor je helemaal niets. Geen vogeltje fluiten of bladje ritselen. Echte stilte... Heerlijk. Aankomend weekend hopen we ook in de woestijn te slapen. Diep in de woestijn. Genieten van de stilte!

1. Martha:
    13 december 2019
    Het is weer een schitterend verhaal. Ik geniet helemaal mee van jullie ( spannende) belevenissen!!!
    Liefs en nog veel plezier!!! Martha
  2. Nathalie Vuijk:
    15 december 2019
    Hele mooie foto's ook. Succes in de woestijn en geniet van jullie laatste dagen.
  3. Pauline:
    Dankjewel!
  4. Barbara:
    16 december 2019
    Enne gaan jullie dan ook op een kameel de woestijn door😂😁genieten nog even.
  5. Pauline:
    16 december 2019
    Dat hebben we zeker gedaan😆
  6. Laura K.:
    18 december 2019
    Mooie foto's! Geniet er nog heel even van!