Ein Gedi

11 december 2019 - Ein Gedi, Israël

Wat gaat onze vakantie snel. We zijn alweer over de helft. Maandag op dinsdag sliepen we in een appartement deze stond aan een drukke weg. Aangezien het hier al vroeg een drukte is waren we vroeg wakker. Eveline en ik gingen ontbijten bij de Cofix een koffietentje. Joke had nog salade over van die avond ervoor.
Die ochtend een hotel geboekt voor in Jeruzalem. Vaak weten we in de ochtend niet waar we die nacht slapen. Ook dit keer weer goed gekeken dat het een vrouwenzaal was😄 Daarna konden we gaan. We wilde naar de grotten, beneden Jeruzalem. Hier aangekomen hebben we een stuk gelopen maar helaas waren de grotten gesloten door de regenbuien. Dan maar snel richting Jeruzalem want we wilde Martha verrassen door bij Hineni te gaan eten. Nou dat was inderdaad een verrassing voor iedereen dat wij weer binnenstapten. We mochten echt geen geld betalen voor de maaltijd. We hebben heerlijk gegeten en het was leuk om weer even iedereen te zien. Ook hoorde en zagen we dat we in de krant van Israël staan met de tulpenbollen. Na het eten hebben we nog gezellig met Martha koffie gedronken. Gelijk weer even bijgekletst. Daarna door naar ons hotel. Het was vlakbij de keuken dus dat was makkelijk. Bij het inchecken liet hij ons de kamer zien. Het was een gang met daarin soort allemaal hokken en daar lagen allemaal matrassen in. Wij hadden het nog nooit gezien maar zag er echt super grappig uit. 8 bedden stonden er. Volgens mij waren ze allemaal bezet maar geen flauw idee wie er allemaal geslapen heeft. De volgende morgen gingen we na ons ontbijt bij de Cofix door naar de Jordaan. Zo mooi stuk rijden. Door de woestijn. Voor degene die nog denkt dat de woestijn allemaal zand is helaas het zijn allemaal steentjes. Maar super mooi! Tussendoor zie je soms in elkaar geflansde tenten. Bedoeïenenkampen. Hoe deze mensen kunnen leven, ik weet het niet. Aangekomen bij de Jordaan staat het water best heel hoog. Duidelijk dat het echt heel hard heeft geregend. Het water ziet er echt vies uit. Vorig jaar was hier een doopdienst. Nu zag ik alleen mensen die weer wegliepen maar die wel helemaal nat waren. Waarschijnlijk hebben ze even een duik genomen. Aan de overkant van de Jordaan is Jordanïe. Vanaf de Jordaan gingen we naar heb begin van de bergen hier. Hier staat een museum omdat ze hier de oudste boekrollen hebben gevonden in de grotten in deze bergen, als ik het goed heb begrepen. Hier leefde Joden die de thora overschreven. Daarna moesten ze vluchten voor de Romeinen en hebben ze deze boekrollen in kruiken gedaan en verstopt. Jaren later heel veel jaren later vond een herdersjongen deze rollen. Hij gooide een steentje naar een geit die afdwaalde en deze kwam op 1 van deze kruiken terecht. Zo waren ze weer gevonden. Na hier rond gekeken te hebben zijn we door gegaan naar zwempoelen. Hier hebben we een rondje gelopen voornamelijk ook door het riet. Het rook hier echt naar een dierentuin. Ik heb alleen geen dier gezien. Daarna zijn we naar de kibbutz van Ein Gedi gegaan waar we ook hopen te slapen vannacht. Prachtig midden in de natuur in tentjes. Hopelijk valt het mee met de kou en de (wilde) beesten.🙈