Nazareth

2 december 2019 - Nazareth, Israël

Zo het weekend is weer voorbij. Wat was het een heerlijk weekend in Nazareth!! Vrijdag werden we opgehaald bij de bushalte door Dominee Dekker. Met onze hoeveelheid aan koffers was dit ideaal. Die koffers is echt een drama trouwens. Zo stonden we bij een busstation in Jeruzalem voor een hele lange roltrap die het niet deed. Daar stonden we dan beneden aan de roltrap met de koffers. Wat fijn dat hier hele aardige mannen zijn. Binnen 10 seconden waren er mannen die onze koffers naar boven tilde. Ik denk dat als ze van tevoren wisten hoe zwaar ze waren zich wel 2x bedachten. Ze vroegen ook wat we allemaal in die koffers hadden gedouwd omdat ze zo zwaar waren. En het erge was toen we met onze koffers boven stonden zagen we een lift aan de rechterkant😄 Snel maar naar de bus lopen. Helaas reed deze voor onze neus weg😢 In de avond kwam de gemeente bij elkaar in de huiskamer. Vorig jaar had ik dit ook al meegemaakt en nu weer. Het blijft gewoon zo mooi. Mensen met allemaal verschillende talen luisteren naar de zelfde preek. De preek werd gedaan in het Hebreeuws daarnaast stond een ouderling die het vertaalde in het Engels. Verder hadden de mensen die Russisch praten een oortje in want iemand vertaalde het via een microfoontje in het Russisch. Tegelijk werd het op die manier ook nog vertaald in het Spaans. Je voelt gewoon dat zo'n gemeente heel hecht is met elkaar. Ik denk ook dat wij dat in Nederland bijna niet weten hoe moeilijk deze mensen het eigenlijk hebben. Zo was er ook een meisje in deze gemeente die was christen geworden. Ze is een half haar genegeerd op school. Of zo werd er ook verteld. Dat een arabische man een kapperszaak had. Op een dag kwamen er een paar moslims een bordje in de zaak hangen met een tekst uit de koran. De man zei als ik dit bordje weghaal dan ben ik mn leven niet zeker. Deze gemeente bestaat voornamelijk uit Arabische mensen maar er zitten ook een paar joodse mensen bij. Na de dienst word er koffie gedronken en gaat langzaam aan iedereen naar huis. De volgende dag hebben we heerlijk in de tuin gezeten in het zonnetje. In de middag ging we naar Nazareth village. Dit is een soort museum waar ze het oude Nazareth hebben nagebouwd. Zo kregen we een beetje een idee hoe het vroeger was. s'Avonds gingen we mee naar de Bijbelstudie. Hier kunnen veel mensen niet komen omdat ze hier veel moeten werken. 12 uur op een dag is hier heel normaal. Voor de man maar ook voor de vrouw. Het was smiddags zo lekker weer dus wij liepen heerlijk in onze zomerkleren door de stad. Maar savonds koelt het snel af hier. Dus dat was best fris. We waren een half uur te vroeg bij de Bijbelstudie. We zijn op de stoep Kerstliederen gaan zingen om een beetje warm te blijven. Gelukkig toen familie Dekker aankwam hadden ze sjaalen voor ons meegenomen😃 Na de Bijbelstudie heerlijk uit eten geweest. In een arabische restaurant. Heerlijk! Zondag zijn we naar een arabische dienst geweest. Wat een aparte taal is dit. Voor ons werd het vertaald in het Engels. Vandaag zijn we aangekomen in Tiberias. Wat hebben we genoten van het weekend. Alsof we weer ff terugwaren in Nederland! Gisteren is bij mijn broer en schoonzus een zoontje geboren. Lastig dat je niet even om het hoekje kan gaan kijken. Ik ga nu echt merken dat deze maanden er bijna opzitten. Zo graag even naar huis willen. Al denk ik als ik thuis ben dat ik het hier in Israel heel erg ga missen!
(Sorry als er nog meer spelfouten in dit verhaal zitten als normaal maar ik heb mn laptop nu niet en mijn telefoon verbeterd de woorden niet.😃)