Vakantie

5 december 2019

De eerste vakantieweek zit er alweer bijna op. Maandag waren we in Tiberias daar hebben we een poosje op een strandje gezeten aan het meer van Galilea en genoten van het zonnetje. Een strandje van allemaal kleine steentjes. Je kan in het meer zwemmen maar met blote voeten doet het zeer want er liggen alleen maar stenen. In de middag hebben we een bootje gehuurd en gevaren over het meer. Het weer was heel rustig. Hoe zou het eruit hebben gezien toen het hier zo stormde en Jezus in de boot sliep? Op het meer dacht ik nog aan het stuk in de Bijbel over Petrus. Hij wandelde door het geloof over het water naar Jezus toe. Dat is toch de kern waar het omgaat. Niet alleen Petrus moest deze weg wandelen maar wij ook! S'avonds sliepen we in een hostel. Ik had niet heel goed gekeken denk ik bij het boeken want ik had een gemengde slaapkamer geboekt. Een 8 persoonskamer met allemaal stappelbedden. En wij met z'n drieën paste er nog net bij. Dat is weer eens wat anders, slapen met een snurkende man onder je. De volgende dag konden we onze auto ophalen. Eerst konden we het niet vinden. Uiteindelijk hadden we het gevonden nog heel gedoe qua papierwerk en was ik ook uiteindelijk de hoofdbestuurder. Ik had al meer dan 2 maanden niet gereden en ik zag al voor me dat bij het wegrijden dat iedereen ziet, ik boven op de auto voor mij zou knallen. Gelukkig allemaal goed gegaan en kon ons rondrijden door het land beginnen. Voor de komende 2 weken hebben we weer een auto. Toch wel wat lekkerder dan het openbaar vervoer. Met de auto zijn we naar een natuurgebied gereden met allemaal kliffen en uitzicht over het meer. De berg Arbel. Wauw wat was het prachtig hier! Op de terugweg moesten we een plek vinden voor de auto om te gaan slapen. Ja het plan was om in de auto te slapen. (zo goedkoop mogelijk slapen) Maanden heb ik hier tegenop gezien en nu ging het echt gebeuren. Die slaapmatjes die we 2 maanden hebben meegesleept gingen we nu dan echt gebruiken. De ene wilde perse bij wctjes en ik wilde gewoon in de natuur waar we niemand tegen zouden komen. Uiteindelijk vonden we een grote beetje verlaten parkeerterrein. Hier de auto neergezet. Nog even bij de mcdonalds gegeten en daarna kon het avontuur beginnen. 3 slaapmatjes achterin wat voor de meter niet paste dat zou dus een krappe bedoeling worden maar goed. Ik heb elk uur of elk half uur voorbij zien komen. Wat was het verschrikkelijk. Elke keer hoorde ik weer iemand voorbij lopen en zat ik met mn hart in mijn keel. Op dat moment dacht ik ook dit ga ik de 7 nachten die nog op de planning staan voor in de auto echt niet doen. En sochtends waren ook nog is alle openbare wctjes gesloten. Dat was dus ons avontuur in de auto. Eveline had nog goed geslapen maar ik en Joke...😬 Die dag ging Eveline om het meer van Galilea lopen. Joke en ik zijn plaatsen wezen bezoeken. Eerst Kapernaüm. Hier staan de overblijfselen van het huis van de schoonmoeder van Petrus en een mooie synagoge. Deze is gebouwd na de tijd van Jezus. Ook heb je hier een mooie plek om te zitten aan het meer. Wat we ook een poos hebben gedaan. Van alle kanten kwamen er soort van priesters in zwarte jurken met een Bijbel aan. Die gingen op de stenen aan het meer lezen en bidden. Ze gingen allemaal ergens apart zitten. Mooi om op deze plek stil te staan wat er allemaal hier gebeurt is.  Drie van Jezus discipelen kwamen uit Kapernaüm: Petrus, Andreüs en Mattheüs. Petrus en Andreüs kwamen oorspronkelijk uit Bethsaïda (Joh. 1:44), maar waren blijkbaar verhuisd naar Kapernaüm (Mark. 1:29). Mattheüs werkte er voor de belastingen - er was een belastingkantoor (tolhuis) – maar hij gaf zijn baan op om Jezus te volgen (Mat. 9:9). Jezus heeft in en rond Kapernaüm gepredikt en veel machtige werken gedaan. Hij genas bijvoorbeeld in de synagoge een bezetene (Luk. 4:33-36), hij genas de verlamde dienaar van een Romeinse hoofdman (Mat. 8:5-13); hij richtte een verlamde op, die door vier vrienden was gebracht en door een opening in het dak was neergelaten in het huis waar Jezus was (Markus 2:1-12); en de schoonmoeder van Petrus werd genezen van koorts (Markus 1:29-31; Luk. 4:38-39).
Daarna wilde we naar Korazim. Dit konden we niet gelijk vinden dus zijn we even bij een benzinepomp gestopt. Daar een grote fles cola gekocht en opgedronken bij de pomp. Het ultieme vakantiegevoel vonden wij beide🙈 We kwamen aan bij Korazim. Heerlijk rustig was het hier. Even geen last van al die toeristen. Ook op dit plekje zie je alle maar overblijfselen van het dorpje. Allemaal grijze stenen. Maar de bergen er omheen zijn ook bedekt met allemaal grijze stenen. Hierna zijn we naar het natuurgebied van Bethsaida gereden. Heel mooi hier. We gingen de wandeling door het water doen. Maar na een stukje zijn we toch maar terug gegaan en hebben we de droge route gedaan. Maar goed ook want we zagen een stukje verder dat het een stuk dieper was met allemaal vissen.

Ik had sochtends al een hostel geboekt en ja nu er wel goed naar gekeken dat het een vrouwenzaal is. En smiddags dacht Joke ik ga ook deze nacht in een hostel slapen. Even een nacht goed slapen. Dus gingen we samen want Eveline wilde wel gewoon weer in de auto slapen. Eveline was nog steeds aan het lopen dus wij zijn vast gaan inchecken bij het hostel. We reden op een weg een soort snelweg. De berg af. Het ging aardig snel. Joke zei nog dit gaat wel erg hard. Ze trapte op de rem maar op dat moment kwam er een politie de oprit oprijden die wij net paseerde. Hij reed achter ons aan met zwaailichten en gebaarde dat we aan de kant moesten. We zeiden nog tegen elkaar hebben we wat verkeerd gedaan nou ja we gaan het wel zien. We deden het raampje open en hij vroeg om de rijbewijs. Ja zei hij je mag hier 90. Hij liet zijn meter zien en wij reden 135. Ik dacht nog van deze boete kunnen we heel wat nachtjes in een hostel slapen. Wij zeide ow ja we wisten niet hoe hard we mochten stond ook nergens een bord. De politieman: ja dat moet je weten. Maar goed nu weten jullie het dus voortaan goed op de snelheid letten en weg liep die. Pff onze hart klopte in onze keel en we hadden het bloedheet😄

Aangekomen bij waar het hostel zou moeten zijn. Het was een soort kibbutz en natuurlijk konden wij weer niet gelijk de ingang vinden. We gingen een weggetje in met allemaal kuilen in de weg. Op een gegeven moment ging deze weg heel steil naar boven. Dat de auto het niet helemaal trok en hij ging slippe. Konden we in z'n achteruit naar beneden. Ik liep naast de auto en ik hoorde Joke alleen maar roepen uit de auto: Dit is zo eng, dit is zooo eng. Nou we stonden na een poosje weer veilig beneden toen Joke zei: ik heb daar een stukje terug volgens mij een bord gezien. Wij terug gereden en ja hoor een groot bord met Welkom. 🙈 Nou we konden inchecken en daarna weer terug rijden om Eveline op te halen. We kwamen savonds terug en ik heb denk nog nooit zo erg een bed gewaardeerd. Heerlijk! We hadden ook geluk want we sliepen samen op een kamer niet met andere vrouwen.

De volgende morgen, vanmorgen dus hebben we heerlijk ontbijt gehad in de kibbutz. Daarna kwam Eveline ons ophalen. Zij had weer prima geslapen in de auto. We reden richting de Golanhoogtes. Het bovenste punt in Israël. Eerst hebben we een rondje in een natuurgebied gelopen met allemaal soorten vogels die over je heen vliegen. Er was een hele lange brug gemaakt dwars door het natuurgebied heen. Naast je zwommen er bevers. We zijn hierna een stukje verder gereden. Hier konden we naar een waterval lopen. Met allemaal kleine trapjes omhoog kwamen we bij een plekje waar je kon zitten met een mooi uitzicht op de waterval. In het zonnetje hebben we een soort sinterklaas gevierd. Jaa het is 5 december vandaag we hebben genoten van heerlijke taaitaaipoppen. Deze heb ik gewoon al meer dan 2 maanden bewaard in mn koffer. Vind ik wel knap van mijzelf🙈 Eveline had chocoladekruitnoten meegenomen toen ze een weekendje in Nederland was en ze had ook nog een leuk gedicht geschreven. Die heeft ze daar voorgelezen. Er kwamen wat donkere wolken aan dus we zijn nog snel even bij de waterval gaan kijken. Daar barste de bui los. Onze 2 regenbui in de afgelopen 2 maanden. Regen is hier heel bijzonder. En ook heel erg gewenst. Zo droog is het overal. Snel door de regen teruggerend naar de auto. We zijn nog even naar Caesarea Philippi gereden. Waar Petrus beleed zijn Meester als Zoon van de levende God. Mooie grot aan de voet van Libanon. Het regende hier heel hard. Toch wilde we snel even kijken. Met zn drieën renden we naar de grot. Terwijl we hier stonden hoorde we de geweerschoten in Libanon. Vorig jaar toen we hier waren was het heel druk met toeristen. Nu zagen we er maar 2 lopen. Snel weer terug gerend en kwamen we helemaal nat aan in de auto. Ook voor deze nacht had ik een bed geboekt in een vrouwenzaal met 6 bedden. Joke later ook. In een kibbutz weer. We kwamen hier aan een hele zoektocht waar we nou moesten zijn. Aan mensen gevraagd waar we wezen moesten. Uiteindelijk werden we bij een vrouw gebracht die leiden ons naar het huis. Ze gaf overal nog uitleg van in het Engels. Maar we waren alle 3 gaar dus we zeide maar elke keer oké of yes. Geen flauw idee wat ze allemaal zei. Wat zullen we hier weer heerlijk slapen. En ook hier weer geluk. Van de 6 bedden die hier staan zijn wij de enige die er gebruik van maken.

1. Barbara:
    9 december 2019
    Wat een avonturen beleven jullie zeg, en ik leer weer veel over de bijbel zo. Nou geniet nog even van je bijzondere reis. Je schrijft erg leuk en weer mooie foto's. 😉👍
  2. Pauline:
    9 december 2019