Weekend Haifa

9 december 2019 - Netanya, Israël

Brrr... wat was het die nacht koud. Ze hadden ook alleen maar een dun dekentje. Die vrijdagmorgen hebben we weer ouderwets havermout gegeten. Daarna moesten we uitchecken. We moesten met een vrouw mee helemaal naar de andere kant van het park. Eveline wachtte ondertussen in de auto. Van die vrouw kregen we ook weer een hele uitleg van de kibbutz en wat ze er allemaal doen. En als we nog een keer vrijwilligerswerk willen gaan doen dat we dan echt hier moesten komen. Na een half uur was ze eindelijk uitgepraat en konden we terug om onze spullen te pakken. Daar kwamen we die vrouw van een dag ervoor tegen. Toen zij eindelijk was uitgepraat wisten we niet hoe snel we weg moesten gaan. We liepen nog geen paar meter verder of ze kwam weer achter ons aangerend. We konden nog net een zucht inhouden en de glimlach toverde we weer op ons gezicht. Na weer een verhaal aan gehoord te hebben konden we vertrekken. We hadden het idee dat deze mensen niet vaak gasten kregen.

Bij Bet 'Shean aangekomen wat als eerste op onze planning stond was het heerlijk weer. Hier is een grote Romeinse stad opgegraven. We hebben de berg beklommen die ernaast stond zo hadden we een prachtig uitzicht over de hele stad. Daarna zijn we naar een plek gereden waar een soort bron was. Tussen de palmbomen. Hier konden we heerlijk zwemmen. Dat was ook mijn plan. Het was gelukkig niet druk er zwommen maar een paar mensen. Ik liep naar het trappetje om een duik in het water te nemen toen ik allemaal vissen zag zwemmen. Ik schopte met m’n voet in het water met de hoop dat ze snel van schrik weg zouden zwemmen. Helaas deden ze dat niet en bleven rustig bij het trappetje zwemmen. Ik dacht ik ga het wel aan de andere kant proberen. Daar zag ik geen vissen zwemmen gelukkig. Voorzichtig ging ik het water in. Bij elk kriebeltje aan m'n voet ontsnapte er een gil🙈 Ik ging er maar weer snel uit. Toch nog even terug aan de andere kant proberen. Iedereen zwemt dus moet ik het ook kunnen. Ik stond nog geen 2 seconde in het water of er knabbelde al een vis aan m’n voet. Bah dat ga ik echt niet doen. Naast mij stond er een man in het water en volgens mij had hij wel 20 vissen aan z’n voeten knabbelen.😬 Achter mij kwam er een man aan lopen en zei moet je zo doen. Hij nam een aanloop en een bommetje in het water. Nou ik hou het wel gewoon bij zonnen op het gras.

Na een uurtje was het weer tijd om door te rijden naar Nazareth. Onderweg hebben we nog even ergens koffie gedronken met een lekker stukje taart. In Nazareth mochten we weer heerlijk een nachtje bij familie Dekker slapen. S'avonds hadden we weer een dienst in de huiskamer. Om 6 uur zou deze beginnen. Maar als je een paar minuten voor 6 binnenstap dan ben je vroeg. Eerst neemt iedereen die binnenkomt nog even een bakje koffie of thee en tegen half 7 begint de dienst. Een adventspreek over dat de Engel de blijde boodschap verkondigd aan Maria. Een mooie tekst die daar staat: Want geen ding zal bij God onmogelijk zijn. Na de dienst komt er drinken en wat lekkers op tafel. Zo fijn dat we nog een keer van deze gemeente mochten genieten. Na de dienst was ik even naar boven gegaan om mn spullen weg te leggen. Ik weet niet of ik het al gezegd had maar we hebben hier een verdieping voor onszelf. Een gang met daaraan onze slaapkamer, douche en wc. Op de gang hadden Joke en ik onze grote koffers opengegooid. Het was daar een bende. Terwijl ik boven was hoor ik Eveline naar boven komen en nog mannen stemmen. Ik snel kijken. Ja zeggen ze we hebben even een plek nodig voor de kerkenraadsvergadering😄 Ik vroeg nog moeten de koffers weg maar nee alles kon blijven liggen. Eveline pakte de stoelen van haar slaapkamer en ik kon nog net ff m’n koffer dichtgooien. Ik ben maar snel naar beneden gelopen. Schaamde me naar voor de zooi🙈

Die avond toen iedereen weg was en we gegeten hadden, praten we nog wat over Israël en over de cultuur hier. Door deze gesprekken leren we zoveel! Deze avond ging het over het tempelplein. Zo kwamen we er achter dat de kans heel groot is dat het tempelplein wat we nu tempelplein noemen waarschijnlijk niet het tempelplein is maar dat daar het Fort van de Romeinen heeft gestaan. Als dit echt waar is wat moet dat erg zijn voor de Joden. Bij hun is de klaagmuur een heilige plek. De klaagmuur zou de muur zijn van het tempelplein. Maar dan zouden ze dus al die tijd staan bidden voor een muur van het Fort van de Romeinen. Voor degene die het interessant vinden. In de volgende blog zal ik het artikel plaatsen met de argumenten die hier voor zijn.

De volgende dag zaterdag gingen we richting Haifa. Hier zouden we het weekend doorbrengen in een appartement. Onderweg hebben we nog de ruïnes bekeken van Zippora. In Haifa aangekomen hebben we lang gezocht naar het juiste appartement. We stonden in het verkeerde flatgebouw de code te proberen. Natuurlijk lukte dit niet. Wij weer verder zoeken wat een drama was dat. Uiteindelijk was het al donker en hadden we het juiste gebouw gevonden. Snel onze zware koffers naar boven brengen. Opeens ging  het licht uit en ik had niet gezien dat er nog een traptree was. Gelukkig kon ik mij nog net staande houden anders lagen we op de grond. Nu konden we eindelijk weer 2 nachten op dezelfde plek slapen. De hele week hadden we elke nacht ergens anders geslapen. En wisten we vaak in de ochtend nog niet eens waar we die nacht zouden gaan slapen. Alleen douche werkte hier niet want er was alleen maar koud water. Poging gewaagt maar geen succes.

Maandag (vandaag) ging ons avontuur weer verder naar Caesarea. Waar Paulus veel geweest is. Hij is hier overgeleverd aan stadhouder Felix. Felix liet ook Paulus bij zich brengen (Handelingen 24:24) Hij hoorde hem spreken over het geloof in Jezus Christus. Maar toen Paulus het had over rechtvaardigheid en ingetogenheid en het toekomstig oordeel, werd Felix bang. Hij stuurde Paulus weg en zei: later zal ik u nog wel eens ontbieden. Wat er allemaal precies is gebeurt is te lezen in het Bijbelboek: Handelingen 21 tot 26. Paulus was dus gevangen genomen en na veel overleg tussen alle stadhouders eindigt Handelingen 26 met: deze mens kan losgelaten worden. We gingen eerst weer naar een natuurpark. Het had hier hard geregend dus we moesten proberen de plassen ontwijken. Daarna door naar Caesarea. Hier begon het te regenen dus zijn we maar weer snel terug gegaan naar de auto. Nog even snel bij het Aquaduct kijken tussen de buien door. Op weg naar ons volgende appartement reden we op de snelweg. Omdat het de afgelopen nacht en dag veel geregend heeft ligt er overal water. We reden door zo’n grote plas dat de hele vooruit bedekt was met water en we een paar seconde niets meer zagen. Heel gevaarlijk. Ook zijn er in het land veel overstromingen. Ze vinden het hier een grote zegen dat het regent.