Onze tweede weekend in Jeruzalem

25 november 2019 - Jeruzalem, Israël

Om half 5 moesten we vrijdag bij de vlag staan voor de klaagmuur. Daar hadden we afgesproken met Benjamin. We zouden eerst naar de klaagmuur gaan voordat we met de shabbatsmaaltijd zouden beginnen. Toen wij aankwamen stonden daar al 3 mannen met Benjamin. Deze mannen waren zwagers van elkaar en waren een lang weekend in Israel. Ze wilde graag een shabbatmaaltijd meemaken en hadden contact opgenomen met Benjamin. Ook zou er nog een groep van ongeveer 15 man meegaan. Zij waren een half uur te laat dus toen ze eindelijk geariveerd waren konden we naar Hineni lopen. We liepen door de drukke straatjes van de oude stad. Goed de groep in de gaten houden waar ze heen lopen. Ja dat zijn we niet meer gewend met zo'n grote groep. Gelukkig kunnen we ondertussen de straatjes van de oude stad. Als we bij Hineni aankomen is daar nog een groep gearriveerd van Christen voor Israël. De maaltijd kan beginnen zou je zeggen. Maar daar gaan nog wel wat stappen aan vooraf voordat we de eerste hap eten mogen nemen. Ik zal het per stap uitleggen. Stap 1: Zegenen van de kinderen. Voor de zoon dat de Eeuwige ze zal maken als Efraim en Manasse. (Zonen van Jozef) Voor de dochter dat de Eeuwige ze zal maken als Sarah, Rabekka, Rachel en Leah. Deze regel zingen ze in het Hebreeuws. Stap 2: Sjalom Aleechem. Hiermee begroeten ze de engelen. De engelen worden welkom geheten doormiddel van een lied dat ze zingen. Men vraagt hun zegen en begroet hen bij aankomst en vertrek. Stap 3: Loflied op de vrouw. Zoals Benjamin zei dit is een heel belangrijk punt want wat moet je zonder de vrouw. (Benjamin legde alle stappen uit.) Ze zingen een lang lied. Op deze avond moesten alle mannen het lied met elkaar het opzeggen. Het was in het Nederlands vertaald. Joke zei nog tegen mij: ik bewaar deze en mijn man moet het later ook opzeggen. 😉 (zie foto) Stap 4: zegening van de wijn. Voordat dit is gebeurt mag je niet drinken. Natuurlijk hadden wij weer onze glas cola al naar binnen gewerkt bij aankomst. Deze zegening gebeurt ook doormiddel van een lied. Stap 5: wassen van de handen. Dit word gedaan met een beker die giet men 3 keer leeg over iedere hand. Daarna zegt men een zegening. Na deze zegen word er niet meer gesproken totdat men een stukje van de shabbatsbroden heeft gekregen. Stap 6: zegening over de 2 broden. Deze zijn bedekt met een shabbatskleedje iets dat hun herinnerd aan de dauw die de manna bedekte welke ze aten in de woestijn na de verlossing uit Egypte. Deze manna viel elke dag van de week behalve op de shabbat. Daarom viel er op vrijdag een dubbel portie om de schending van de shabbat te voorkomen. Dus vandaar 2 broden. Na de zegening word het brood bestrooid met een beetje zout ter herinnering aan de tempel offerdienst. Na dit kan de maaltijd beginnen. Aan het eind van de maaltijd word dan stap 7 gedaan: dankgebed van psalm 126. Deze stappen hadden Eveline en ik ook die week ervoor bij die man alleen toen begrepen we er niets van. Dat was de shabbatsmaaltijd.

Zaterdag was het shabbat. De winkels zijn dicht en het openbaar vervoer ligt plat. In de middag hebben Joke en ik een rondje gelopen door de oude stad en langs de muren van de oude stad. Je word hier zo vaak aan gesproken vooral door mannen. En eigenlijk stellen ze altijd maar 3 vragen. Waar kom je vandaan? Hoe heet je? En ben je getrouwd? Na de laatste vraag willen ze altijd wat met je drinken. Of sommige mannen in het ergste geval vallen om je nek en vragen je meteen ten huwelijk. Waarom?? I don't know....

Op shabbat mogen de Joden zo goed als niets meer. Een voorbeeld je mag niet op een knopje drukken. Nu vroeg ik aan Benjamin.​ Als je door een deur moet waar je eerst een code in moet typen zoals het was bij Aleh. Dan vragen ze daar of ik de deur voor ze open wilde doen. Ik vind dit een beetje hypocriet zei ik tegen hem. Als je het zelf niet mag doen van God vraag je het maar aan iemand anders? Hij zei: jij bent geen jood dus God heeft het jou niet verboden. Deze regels zijn speciaal voor het joodse volk opgesteld. Ik raad het je ook niet aan om jood te worden want het is best moeilijk om aan al die regeltjes te houden. Dus ik zei daarop dat is ook apart wij willen graag dat iedereen christen word. Maar jullie willen dus niet dat iedereen jood word. Waarop hij zei nee ik geloof dat er ook goede dienaren zijn die moslim zijn of christen. Nou dit is dus weer een verschil wat ik ontdekte tussen het christendom en het jodendom. En om op die regeltjes terug te komen. Het is volgens mij super lastig om je daar aan te houden. Omdat ze (de joden) het zoveel grote maken dan dat er staat in het oude testament. Zo bang om het te overtreden. Zoals de shabbat begint hier om 4 uur volgens mij want dan gaat er een toeter af die je hoort over de hele stad. Terwijl de nieuwe dag pas om 6 uur is. Ze laten de shabbat extra vroeg beginnen omdat ze bang zijn dat ze te laat zijn en nog iets uitvoeren op de shabbat. Maar ook bijvoorbeeld zoals ik al eerder heb gezegd dat je het bokje niet in de moedermelk mag koken. Dit staat ook in het oude testament. Wat het nou precies betekend weet ik nog steeds niet maar hier mag dus absoluut geen vlees met melk samen. Als je melk of vlees op heb mag je 6 uur lang niet het andere eten. Elke ochtend drinken we koffie bij Hineni. Maar in je koffie moet sojamelk. Zo hadden wij een keer gewone melk gepakt omdat er nergens sojamelk stond. Maar dat mag echt niet. En op dat moment viel natuurlijk precies mijn kop koffie om. Kijk zei hij nu zit er melk op de tafel en straks word hier vlees gegeten daarom mag het niet.

Gisteren en vandaag weer gewerkt op Hineni.​ Extra druk nu Eveline het weekend er niet was. Ze is vanmiddag weer teruggekomen. We zijn weer gezellig compleet met z’n drieën. Morgen zijn we een dagje vrij. We hopen dan naar Bethlehem te gaan. Woensdag is alweer onze laatste dag op Hineni. Daarna hebben we vakantie. We hopen dan rond te reizen in Israël. Het laatste deel van onze reis gaat dan beginnen. Ik mag het niet zeggen van Joke maar nog precies 4 weken en dan hopen we weer op Nederlandse bodem te staan in Eindhoven. 😉