De 2de week in Jeruzalem

22 november 2019 - Jeruzalem, Israël

Woensdag hebben we weer gewerkt in de keuken. We moesten extra veel voedselpakketten maken omdat vrijdag shabbat begint dan is de keuken dicht maar dan krijgen de mensen donderdag een voedselpakket extra mee naar huis. Vandaag kwamen ook twee jonge vrouwen weer eten. Zussen zijn het van elkaar. En 1 van deze vrouwen heeft een baby. Allemaal mochten we het babytje even vasthouden. Zo klein meisje. Joke heeft nog de fles gegeven. We gaan steeds meer de mensen hier leren kennen. Aan de ene kant ook wel weer jammer dat het volgende week ons laatste weekje hier bij Hineni is. Na onze dienst zijn we naar de oude stad gelopen. Daar hebben we op de stadsmuur gelopen. Vanaf de stadsmuur heb je een goed uitzicht over Jeruzalem en over de olijfberg. Achter de olijfberg zagen we de bergen liggen. Na de stadsmuur zijn naar de grafkerk geweest. Je heb een graftuin waar er een graf zou kunnen zijn van de Heere Jezus. Dit ligt buiten de oude stad. Binnen de oude stad is de grafkerk. Hier zou ook het graf van de Heere Jezus geweest kunnen zijn. Deze kerk komt bij mij erg katholiek over. Het is hier druk. Overal zie ik beelden en schilderijen. De grote deuren van de kerk staan open en ik loop naar binnen. Het eerste wat ik zie is een rechthoekige steen waar mensen voor op hun knieën zitten met de handen op de steen. Sommige hebben zelfs hun hoofd op de steen gelegd. Op de muur achter de steen zie ik een groot schilderij met 3 platen. Op de eerste word Jezus van het kruis gehaald. Op de tweede ligt hij op in steen en op de derde word hij in een graf gedragen. De steen op het schilderij is dezelfde als waar ik voor sta. Uit een gang aan de linkerkant komt een stoet zingende mannen aangelopen. Ze hebben een lange bruine jas aan of zoiets. Lijken wel monniken. Ze zijn alleen niet kaal met zo’n randje haar. Hun gaan met een trap naar boven zodat wij de gang daar in kunnen lopen. Overal beelden en mensen die voor deze beelden 3 keer een kruis slaan op hun lichaam. We lopen verder door en zien een hele lange rij mensen staan voor een soort hele grote koepel. Omdat we niet wisten wat het was heb ik het maar aan 1 van die mannen gevraagd. De soort van monnik. Hij vertelde ons dat het, het graf van Jezus is. Nou ik kijk nog eens goed maar alles wat er over het graf is geschreven in de Bijbel zie ik hier niet terug komen. Maar goed we hadden geen zin om in die mega lange rij te staan dus misschien lijkt het er binnenin wel op. Ik vraag het mij af. Vorig jaar vertelde een gids mij dat er pelgrims hier naar toe gekomen waren jaren en jaren geleden. Zij lazen de Bijbel. Zo lazen ze dat Jezus op een steen weende. Ze kozen een plek uit waar het ongeveer gebeurd kon zijn. Ze namen een steen er daar bouwde ze een kerk op. En tot op vandaag aanbidden ze die stenen. Ik denk dat het ook in deze kerk gebeurd is.

Gisteren was het een chaotische maar ook gezellig ochtend. Er kwamen 15 Duitse jongeren om te helpen met alles. Wij moesten ze met z’n 3e aansturen. Na een week werken en dan zo’n ochtend was ik echt gaar. En dan gebeuren er ook nog dingen die wat minder leuk zijn. Gelukkig allemaal weer goed gekomen maar op zo’n moment laat ik eerlijk zijn, denk je oké nu wil ik wel weer naar Nederland. Het is allemaal wel weer leuk geweest. Tegelijk voel je, je ook zwak want sommige gaan voor een half jaar, jaar of emigreren voor jaren. Dus dan stellen die 3 maandjes toch niets voor…  Aan de andere kant weet ik ook dat ik hier niet alleen ben. Dan denk ik aan het allereerste berichtje wat ik kreeg. God is van alle tijden en plaatsen. Dat maak je ook weer sterker. Bij mij stond toen precies psalm 119 aan. Och, schonkt Gij mij de hulp van Uwen Geest! Van de week kwamen er allemaal kaarten aan. En dan besef je ook hoeveel een kaartje of een berichtje elke keer weer met je doet. Ik dacht altijd dat het niet zoveel voorstelde maar dat doet het wel!

Eveline is het weekend naar haar vriend toe dus Joke en ik zijn samen. Vanavond hopen we naar een shabbatsmaaltijd te gaan van Hineni met een groep Nederlanders. Ik ben benieuwd. Hopelijk anders dan vorige week 😉 Sjabbat Sjalom!