Morning shift

23 oktober 2019 - Aleh Negev, Israël

Terwijl de joodse muziek over het dorp klinkt. En daar tussendoor stukjes uit de Thora word gelezen. Dat doen ze trouwens zo snel, het lezen. En ergens verder weg vuurwerk word afgestoken. (De feestdag word afgesloten.) Zaten Joke en ik hier afgelopen maandagavond zonder wifi. Hij deed het weer is niet. Af en toe kwam er wel een whatsappje binnen. Zo grappig Joke liep als kip zonder kop rond te stampen. Zelfs lieve woordjes spreken tegen de modem werkte niet. Ze ging cadeautjes in een keukenrol inpakken voor Eveline die pas dinsdag terug zou komen. Als ik het goed heb was het een citroen, kaakjes en een cappuccinokoekje. Wat je zonder wifi toch allemaal doet ;)

Gisteren had ik een avonddienst samen met Eveline. Aan ons werd gevraagd of we bezoekers uit Nederland wilde vertellen over onze ervaring in het werk op Aleh. Dus dat hebben we gedaan. Daarvoor kwam op de groep nog de mevrouw van de muziek. Muziek aan en dansen maar met z'n alle. Nou ben ik gelukkig gewend om te dansen op de kabouterdans. :D Na de pauze kwam ik terug op de groep en gingen ze knutselen. Samen met Leah* heb ik geknutseld. Joke en Eveline zagen vanaf de foto niet wat ik heb geknutseld. Hopelijk jullie wel ;)

Afgelopen nacht ging het hard regenen en onweren. De stroom was er gelijk af. Of ze de stroom eraf hebben gehaald vanwege de onweer of dat het gesprongen is weet ik niet. Vaak denk je in een woestijn alleen maar aan zon. Maar dit weer kan ook gewoon. Dan moet ik gelijk denken aan bijvoorbeeld de Israëlieten. Het volk wat 40 jaar door de woestijn heeft gezworven met tentjes. En hoeveel leven er nu nog in tentjes?

(Globale omschrijving van een morningshift.)

Vandaag had ik een morgendienst. Het blijft altijd lastig vroeg opstaan. Het scheelt dat we vanochtend met z’n drieën moesten werken. Op de fiets, naar Aleh, met de zonsopkomst. En omdat het nog niet zo warm is worden we goed wakker. ​ Als we op Aleh aankomen gaan we alle drie naar ons eigen huis. Ik zit in huis 8, Eveline in huis 12 en Joke in huis 15. Eveline en ik hebben de vrouwen. Joke zit bij de mannen. Als ik aankom moet ik eerst een code intypen voordat ik naar binnen kan. De eerste resident’s zijn al wakker. Om de beurten worden ze gedoucht. Daarna doe ik op de groep de sokken en schoenen aan. Sommige willen niet hun haar laten föhnen, maar voor wie wel wil föhn ik dan de haar. Als het shabbat is föhn ik bij iedereen die wil het haar want dat mogen de joodse meiden dan niet doen. Als iedereen gedoucht is gaan we alle resident’s aan tafel zetten. Daarna ontbijten ze rond kwart voor 9. Ik help daarbij. Na het ontbijt tegen half 10 gingen we vandaag naar de dagbesteding. Dat is een hele toer met de resident’s . Sommige gaan opeens zitten. Krijg ze dan maar weer verder mee. Gelukkig is alles op hetzelfde terrein. Bij de dagbesteding gingen we kleien. Na een uur krijgen ze daar de fruithap waarbij ik help. Na de fruithap gaan we weer verder met kleien. Om half 12 had ik mijn pauze. Vandaag konden we voor het eerst naar de cafataria. Daar kregen we een bord met warm eten. Om 12 uur weer terug waar we nog een half uur verder gingen met kleien. Half 1 gaan we weer terug naar de groep waar we om 1 uur gaan eten. Dan help ik weer met eten geven. Als ze klaar zijn met eten gaan ze naar bed. Ik help nog even met opruimen en dan zit mijn dienst erop. Omdat we allemaal op verschillende tijden klaar zijn. Zien we elkaar dus weer hier thuis. Waar we als eerste aan elkaar vragen: ‘hoe was je dienst?’

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hanna Borst: