Holiday

21 oktober 2019 - Maslul, Israël

Het weekend zit er weer op. Eveline is het weekend weg dus Joke en ik waren samen. Hier in Israël is de holiday weer voorbij. De 10 dagen van het Loofhuttenfeest zijn goed afgesloten. Gisteren en vandaag was het nog een extra feestdag. Gisteren lazen ze of zingen zou ook kunnen, het laatste gedeelte van Deuteronomium en vandaag beginnen ze weer bij Genesis. Blijkbaar doen ze hier een jaar over. Ja het was ook feest vandaag op Aleh er kwamen jongens/mannen met een grote Thora dansen en zingen. Ik zie het dan al voor me dat wij dat in de kerk zouden doen 😉 Voordat ze dit gingen doen mocht ik mee met een joods meisje naar een grote zaal. Hier gingen ze eerst met z’n alle eten. Ik zag eigenlijk alleen maar allemaal soorten chocola liggen. En dat om 10 uur s’ochtends maar het was lekker. Terwijl die jongens en meiden aan het dansen waren met de residents. Vroeg ik aan een joods meisje waarom zijn jullie aan het dansen en zingen. Ze zei omdat de holiday afgelopen is. Ik zei oké maar dacht 2 dingen snap ik niet. Waarom ga je zingen en dansen als je vakantie afgelopen is? En ze zijn maar 1 of 2 dagen vrij geweest dat kan je toch geen vakantie noemen.

We krijgen hier regelmatig wat mee uit het huis. Bijvoorbeeld eten. Gisteren kreeg ik een zak melk mee. Ze stopte het in mijn tas. Heel aardig en lief. Maar zo’n zak is nat/vochtig dus zodra ik buiten was snel uit mijn tas gehaald. Fietste ik daar met een zak melk in mijn hand. Kwam ik nog iemand tegen uit het huis. Ze liep naar de uitgang. Ik aan alle kant die zak melk vast gehouden zodat ze het niet zag. Gelukkig was het al donker 😉

Over 9 weken zit de reis in Israel er alweer op. Als ik dat zeg krijg ik gelijk Joke op m’n kop. Als het aan haar ligt blijf ze hier nog een jaar. 😊

We maken van zo dichtbij verschillende geloven mee. Er is zo’n duidelijk verschil. Welk geloof je ook opnoemt moslim, jodendom, boeddhisme enz. overal moet je van beneden naar boven werken met alles wat je moet doen. Elke keer brengt het je weer een stapje hoger of verder. En bij het christendom is het zo ontzettend mooi dat God juist van boven naar beneden werkt door Zijn lieve Zoon! En dan zie je om je heen allemaal moslims en joden en dan vind ik dat best moeilijk. Je zou ze zo graag het Evangelie willen vertellen maar mijn mond blijft dicht en het mag ook niet want het is strafbaar. Dan denk ik weleens waarom ben ik hier? Wat doe ik hier eigenlijk? En terwijl ik dit dacht las ik een stukje uit een boekje van Susannah Spurgeon: en leidt Hij ons in de woestijn om ons daar te leren Hem te dienen. En, na een tijdje, brengt Hij ons in Zijn eigen Land, het hemels Kanaän.

1. Marijke:
    22 oktober 2019
    Mooi Pauline om al die verschillende geloven te ervaren!
  2. Pauline:
    Ja inderdaad heel mooi!
  3. Laura K.:
    22 oktober 2019
    Mooi geschreven laatste gedeelte!
    Melk in een zakje.. had ik willen zien!
    Ha en veel chocola is nooit verkeerd ;-)
  4. Pauline:
    22 oktober 2019
    Haha... Zoveel chocola wat ik hier krijg🙈
  5. Barbara:
    22 oktober 2019
    Wat leuk is dit om te lezen Pauline en wat zijn Gods wegen dan bijzonder hè. Nou ik blijf je volgen hoor erg leuk.
  6. Pauline:
    23 oktober 2019