Beër Sjeva

18 oktober 2019 - Beër Sjeva, Israël

Gisteren en eergisteren hadden Joke en ik een vrije dag. Woensdag wilde Joke weer naar het strand. Maar omdat dinsdagavond een beetje regende ging ze sochtends eerst buiten kijken wat voor weer het was. Nou dat werd hem niet want het was mistig. Gisteren zijn we nadat Eveline klaar was met haar morning dienst naar Beër Sjeva gegaan met de bus. Dit keer ging het reizen zonder problemen. Alleen wisten we niet precies waar we uit moesten stappen. Gelukkig was het winkelcentrum waar we heen moesten heel duidelijk te zien. Eigenlijk zag ik alleen maar de gele M staan en zei hier moeten we eruit 😉 Het was een hele grote winkelcentrum het duurde ook wel even voordat we eindelijk de Mcdonalds hadden gevonden. Aangezien ik milkshake wilde en gewoon eten moest ik op 2 verschillende plekken afrekenen. En voor de mensen die weleens in Israël naar de Mcdonalds zijn geweest dat is heel chaotisch. Blijkbaar had ik ook voorgepiept want toen ik aan de beurt was voor mijn milkshake stond er een vrouw met een kind op haar arm boos tegen mij te praten maar laat ik er nou net niets van begrijpen. Oja waarom apart afrekenen. In de Bijbel in het oude testament dus ook in de Thora staat in Exodus 23:19 Gij zult het bokje niet koken in de melk zijner moeder. Dus het melk en het vlees moeten gescheiden bereid worden. Dat word bijna overal gedaan. Ja ook op Aleh hebben we in elk huis 2 keukens. Dit mag dan ook nooit worden gecombineerd.

Verder in het winkelcentrum waren ook wel bekende winkels zoals bijvoorbeeld de H&M en de Zara. Wel grappig dat er in de winkels winterkleding hangt. Het is hier rond de 30 graden.

Het is zo leuk om met iedereen in Nederland te bellen en te videobellen. En zo handig dat je live kunt meeluisteren met bijvoorbeeld de kerk. Eigenlijk apart dat het zo kan allemaal. Toch word ik gefrustreerd als de verbinding weg valt. Regelmatig is de wifi hier erg sloom. Dan zit je net met iemand in gesprek of midden in een kerkdienst en dan valt de verbinding weer weg. Maar we blijven positief want we hebben tenminste wifi 😉 Hoe zouden we zonder moeten.

Vandaag weer een ochtend gewerkt. Met Joden en Arabieren. Alles loopt door elkaar heen al heeft het Jodendom wel de boventoon volgens mij. Ik merk dat ik steeds meer gewend begint te raken aan hoe ze hier werken. En voor mij geldt dan voornamelijk gewoon maar bij de resident’s gaan zitten op de bank. Zal straks weer wennen worden in Nederland 😝

1. Marieke Vuijk:
    21 oktober 2019
    Gelukkig geen ontwenningsverschijnselen voor je milkshake, en een kapsalon eet je dat daar ook😊
  2. Pauline:
    21 oktober 2019
    Nee als ik dat ook niet meer zou kunnen drinken🤔 Kapsalon dat hebben ze denk wel maar ik ben het nog niet tegen gekomen😄