Jeruzalem

15 november 2019 - Jeruzalem, Israël

Woensdagavond hadden we op de planning staan om naar de lichtshow te gaan van King David op de stadsmuur. Dit hadden we als tip gekregen van een vrijwilliger van Hineni. Hier moesten wij echt naar toe gaan. Eveline regelde de tickets voor ons alle 3. Ruim op tijd zijn we vertrokken richting de oude stad waar het zou afspelen. We stonden bijna vooraan in de rij en we raakte aan de praat met een familie volgens mij uit Amerika. Nederlands was een prachtig land vooral die molens. Ze zijn allemaal zo aardig en behulpzaam in Nederland. Nou die compliment kunnen we weer in onze zak steken. We mochten van hun als eerste naar binnen. Zij stonden namelijk vooraan. Waarom weten we nog steeds niet, een gift ofzo. Na een half uurtje gewacht te hebben konden we naar binnen. Eveline liet de ticket zien en jahoor hebben wij weer, rood scherm. Wij met z'n alle kijken waarom de ticket het niet deed. Wees de man op de datum. Eveline had geboekt op 16-11 maar het was 13-11. Ze werd terug gestuurd naar de kassa om de datum van de ticket te gaan veranderen. Joke en ik mochten in het halletje wachten. Daar ging de stoet mensen ons voorbij. Eindelijk was ze terug met de juiste ticket en konden we door. En daar zat de familie die vooraan in de rij stonden. Ze hadden stoelen voor ons vrij gehouden. Hadden we toch nog goeie plekken. De show kon beginnen. Super mooi om op de muur stukjes uit het leven van koning David te zien. (zie foto's + filmpje)

Gisterenochtend hebben we alweer voor de laatste keer gewerkt bij Hineni deze week. We hebben samen met 2 andere vrouwen voedselpakketen gemaakt. Deze vrouwen komen uit Nederland en zijn rond de 65. Één van die vrouwen zei ook ik ga vanavond sturen naar mn vrienden dat ik de turboknop aan moet zetten met 3 van zulke snelle meiden. Moeten we op onze oude dag nog zo hard werken. Super gezellig zo met z'n alle. Daarna hielpen we mee met de kip klaarmaken. Deze werden klaargemaakt met ei. Heerlijke bende was het. Glibberig op de vloer en ook wij zaten onder de eierenspetters.

Na onze dienst zijn we weer naar de klaagmuur gelopen. Hier kan je als je aan de zijkant naar binnen gaat de tempel met een 3D bril zien. Hoe de 2de tempel eruit zag. Super mooi om te zien. Het leek of we zelf liepen op het tempelplein.

Vanochtend gingen we al vroeg op pad richting het tempelplein waar de gouden koepel staat. Van de week hadden we al geprobeerd om daar naar toe te gaan maar soldaten hielden ons tegen. Hij was alleen geopend in de ochtend voor toeristen. We hadden nog gevraagd ook op vrijdag. Ja elke ochtend zei deze soldaat. Natuurlijk moest hij ook gelijk weten van welk land we komen. Schijnbaar vinden ze dat heel leuk om te weten. Soms krijg je er nog een paar zoenen bij van die mannen. Zo ook vanochtend vlakbij de tuin Gethsemané. Een klein mannetje stond al met z’n arm om Eveline heen. Daarna was Joke aan de beurt. Het mannetje ging tegenover Joke staan en zei: zij is even groot. Ook een knuffel en een zoen op der wang. Daarna draaide die zich om naar mij. Ik ging even een stukje naar beneden door m’n knieën. En ook een knuffel en op elke wang een zoen. Heerlijk zo’n kriebelsnor tegen je wang. Is niet een gewoonte van mij maar hier in deze cultuur hoort het erbij. En dan pas ik mij maar een beetje aan. Hoe langer we nu hier zijn hoe meer ik mij thuis gaat voelen. Maar weer terug naar vanochtend. We liepen om de oude stad heen. Het Tempelplein konden we niet op want het was gesloten voor toeristen op vrijdag en zaterdag dus gingen we richting de olijfberg. Langs de stadsmuur heb je een schitterende uitzicht op de olijfberg. We liepen langs het Kidrondal richting Gethsemané. Gethsemané is onderaan de olijfberg. We gingen de klim naar boven maken om de top te bereiken. Het lijkt op de foto een kleine berg maar het is nog aardig steil. Aangezien het best een warm tempratuurtje was, was het nog een hele klim. Bovenop konden we genieten van het uitzicht over Jeruzalem. Hebben we nog even een kameel geaaid en zijn we weer naar beneden gelopen. Halverwege deze rit staat een kerk die eruit ziet als een druppel. Hier word gezegd dat Jezus weende. Beneden liepen we nog even door de tuin en de kerk van Gethsemané. In deze kerk licht vooraan een steen. Van deze steen word gezegd dat Jezus hierop bloed gezweten heeft tijdens het lijden.  Dit bedoelde ik ook in 1 van mijn vorige blogs. Met een korreltje zout nemen. Kan nooit dat ze weten welke steen. Nogmaals het gaat niet op de exacte plek maar dat het gebeurt is. Vanaf daar hebben we gelopen over de Via Dolarosa naar de graftuin. Dit is een hele mooie tuin. Daar kan je Golgotha zien en het graf van de Heere Jezus. Golgotha is wel heel bijzonder om dat weer te zien. Naar deze plaats word vaak gewezen in de preek. Vanaf het uitzichtpunt zie je een stuk rots. Daarvoor is een grote busstation. In het graf zijn we vorig jaar geweest maar nu was het zo druk dat we besloten hadden om door te gaan. Je vind er toch niets in het graf want Hij is opgestaan!

Morgen vieren wij Sabbat. In de ochtend hopen wij naar een kerkdienst te gaan. We zijn heel benieuwd wat we kunnen verwachten. Ik heb nu echt zo’n zaterdag gevoel. Overal is het nu super druk. Je moet je elke keer er tussen proppen in de smalle gangetjes. Als kippen in een kippenhok. We zeiden al tegen elkaar in de oude stad, volgens mij is de dienst afgelopen. Van alle zijgangetjes kwamen moslims aangelopen en met z’n alle moesten we door 1 gang. En nee deze mensen kennen geen geduld. Dus voor ons is het morgen een soort van zondag. En op zondag begint onze werkweek weer in Hineni. Op dit moment is het hier 4 uur. Een harde toeter klinkt over de stad. Dat betekend de shabbat gaat bijna beginnen. Iedereen moet zich klaar maken want op shabbat mag je niets meer doen.  Fijn weekend allemaal! 😉 Hier zeggen we Shabbat Shalom!

1. Barbara:
    15 november 2019
    Weer prachtige foto's en een mooi reisblog. Gezegend weekend.🙏🙋