Jeruzalem

11 november 2019 - Jeruzalem, Israël

Gisterenavond hebben we ook afscheid genomen in ons huisje waar we sliepen. Super lief hadden ze allemaal wat gebakken. De ene cheescake en de andere een recept uit Colombia en weer iemand anders een soort van perentaart. Allemaal zo lekker! Ook allemaal kaartjes. Oja en iemand had een klein flesje wijn gekocht en deze heette King Davids wijn. Deze wijn was echt heel zoet.

Daar moesten we dan met al onze spullen naar Jeruzalem. 2 koffers waarvan eentje heel groot en zwaar. Voordat alle koffers dicht waren was ook een ‘kleine’ klus. 😊 We werden opgehaald door een chauffeur van Aleh en afgezet bij een bushalte waar we een bus konden pakken die rechtstreeks naar Jeruzalem ging. Ik zag van tevoren al voor mij dat het allemaal niet goed zou gaan. Koffer dat uit elkaar valt, bus die door rijdt, wij die de bus uit stappen terwijl de koffers er nog inzitten. Gelukkig allemaal niet gebeurt. Alles is gelukkig goed gegaan. Israël is heel heuvelachtig en Jeruzalem dus ook. De ene straat moet je omhoog lopen en de andere straat loop je weer naar beneden. Niet echt heel handig om dat met 2 koffers te doen. We hoefde maar 10 minuten te lopen vanaf de bushalte maar we hebben er volgens mij meer dan een half uur over gedaan. Ook nu waren we weer een bezienswaardigheid. 😉 Eindelijk aangekomen bij ons appartement. Of eigenlijk kamer. Het is een 2 persoonskamer met alles erop en eraan. Maar omdat we met z’n 3e zijn extra krap allemaal. Extra gezellig en zo ziet deze kamer er ook echt uit! We zitten ook midden in een wijk met smalle steegjes. Ons luxe leven is voorbij. Vanaf nu moeten we onze boodschappen zelf betalen. Aangezien het hier heel duur is. Nou dat vind ik dan. Omgerekend betaal je voor een pot speculoos 6 euro, pak koekjes 6 euro, klein zakje nootjes 4 euro, een pak sinaasappelsap ruim 6 euro enz. Dus dat betekend dat we op water gaan leven en goed opletten met wat we kopen aan eten. Leuke uitdaging! We zitten hier denk ik 3 minuten lopen van die leuke arabische markt. De Yeduha market. Waren we de vorige keer ook heen gelopen toen we in Jeruzalem sliepen voor een nachtje. Hier kunnen we alles halen dus heel handig. En misschien ook wat goedkoper dan in de supermarkt.

We gingen met de bus naar Jeruzalem. We gingen ook door een dorp. En dan zie je wat een troep het eigenlijk is. Overal ligt afval. In tuinen en op de straat. De huizen zien er ook niet heel modern uit. Zachtjes uit gedrukt. Maar de mensen die er lopen zien er wel allemaal netjes uit. Alleen maar joden eigenlijk. En wat grappig is echt overal staan kinderwagens. Dus als je er nog 1 nodig heb hier staan er genoeg. Kan alleen niet garanderen dat de kwaliteit goed is ;)

Tempratuur is hier is lager dan in de woestijn. Overdag is het heerlijk. Volgens mij rond de 25 graden. S’avonds koelt het snel af. Dan gaan de jasjes aan. Ik ben benieuwd wat het weer verder gaat doen deze weken. Of het meer gaat afkoelen. We gaan het zien. Het is hier in iedergeval warmer dan in Nederland 😉

We zitten alweer op de helft van ons avontuur. Morgen starten we bij Hineni. We zijn heel benieuwd hoe het gaat zijn.

1. Nathalie Vuijk:
    12 november 2019
    Succes bij Hanini. Bizar dat alles zo duur is zeg!! Maar...ik lees net van raketten die afgevuurd worden op Israel als vergelding op een Palestijnse leider? Code rood geven ze af. Spannend, hopelijk niet dicht bij je in de buurt 😯
  2. Pauline:
    12 november 2019
    Super duur! Ja klopt. Staat in de volgende blog :)
  3. W. Anker:
    12 november 2019
    Het is een oude stad, dus oude huisjes. En klein ze leven zeker veel buiten? en rommel moeten ze opruimen. Maar ze vinden het best zo zeker?Ken je het wel redden met je geld ? want anders moet je ook naar de gaarkeuken. Of steun vragen. Het Besten en veel sterkte
  4. Pauline:
    13 november 2019
    Het is zoveel rommel ik denk dat je niet weet waar je beginnen moet. Het plastic gebruik is hier enorm! Jahoor we gaan het best redden. Zuiniger leven is ook een keer goed toch?😃
  5. Laura K.:
    15 november 2019
    Knus en gezellig klinkt het zo met elkaar op een kamer 😊